Életem második és harmadik komolyabb
siklóernyős repülése
A komolyabb relatív, hiszen még ez sem
számít magasstartnak:
A Hármashatárhegy - Vöröskővárról
már jópár startom volt, de az egy
kevésbé magas, kevésbé lejtős domb. Onnan
még csak bokrok és emberek fölött tudtam
elrepülni, rövidebbek voltak a repülések,
és néha csak az oktatók "ha letesz, fuss
tovább" tanácsát betartva sikerült 2-3 nagyon
rövid szakaszt töltöttem a levegőben.
Itt már lehetett próbálgatni a fordulókba
bedőlést, egy fasor fölött is el tudtam
repülni, és hosszabb is volt: A második és a
harmadik repülésem, amiket rögzítettem GPS-szel
74 sec és 64 sec hosszúak voltak. Egy több
órás távrepüléshez képest ez
nyílván rettentő kevésnek tűnik, de láttam
már a Hármashatárhegy - Újlaki hegyről
feleennyi ideig tartó tandem lesiklásokat.
Egybefüggő GPS tracklog készült, amit nem
manipuláltam. Az első leszállás után tettem
a beülőmbe a GPSt, ami kikapcsolt EGNOS-szal 4 méteres
pontossgággal mért, a magasságot a
beépített, csak GPS alapján kalibrált
barometrikus magasságmérő mérte. A tracklogon
látszik a GPS élesedésekor keletkező tüske, a
leszálló végéből elgyaloglás a domb
aljába, a felgyaloglás a dombra, az ottani
előkészületek, az első, viszonylag egyenes vonalú
lesiklás, aminek a végén egy kb 90 fokos bal
kanyar után hosszan kihasználtam a
leszállót, majd az ismét felgyaloglás,
ismét készülődés, és az S kanyar, amit
meredek leszállás követett.
A képek nagyításához kattints a
képre!
Vario nézet
Sárga (emelkedés):Felmászás gyalog,
összerózsázott ernyővel
Kék (süllyedés): Repülés közben
3D nézet (az SRTM
szintvonaladadtbázis pontatlanságát jelzi, hogy a
kék vonal is jóval a felület fölött van)
Kék: Felmászás gyalog,
összerózsázott ernyővel
Sárga: süllyedés a repülés közben
Földhöz képesti
sebesség
Kék (1-5 km/h): Felmászás gyalog,
összerózsázott ernyővel
Zöld, sárga , piros (5-32 km/h): Repülés
közben
Látszik, hogy a második forduló előtt mentem a
leggyorsabban, vagy azért mert lent kisebb volt a
szembeszél, vagy azért mert kevésbé
fékeztem meg az ernyőt.
Magassági profil a megtett
út függvényében
X tengely: megtett út
Y tengely: mért magasság
Barna terület: A terepet jelzi (a pontatlan SRTM alapján)
Piros: A tracklog
Ha szánkózást trackeltem volna, a barna és
a piros grafikon végig egyforma távol lenne
egymástól. Itt látszik, hogy felfele közelebb
vagyok az SRTM pontatlan szintvonalaihoz (viszonyítási
alapnak azért jók), mint lesiklás közben. Ez
a következő ábrán még jobban látszik:
Terep fölötti magasság
Kék - zöld - sárga - piros: Minél
magasabban a terep fölött van a tracklog, annál
melegebb színel jelöli ez az ábra.
Mivel a terep magasságát egy pontatlan adatbázis
szolgáltatja, itt csak az figyelhető meg jól, hogy a
felgyaloglás hidegebb színű pontjaihoz közel
lévő repülési vonalak mennyivel melegebb
színűek. Nagyjából átlagosan 20
méterrel repültem a föld felett.
Aki még tud ebből kihozni jobb ábrát,
letöltheti a tracklogot innen,
de remélem hamarosan lesznek hosszabb repülések,
látványosabb tracklogok is.
Magyusz